4speed.pl

Blog tematyczny o motoryzacji

Samochody

Znaczenie progów w jeździe terenowej: ochrona nadwozia w trudnych warunkach

Znaczenie progów w jeździe terenowej: ochrona nadwozia w trudnych warunkach

Powodów, dla których ludzie kochają jazdę terenową jest całe mnóstwo i prawdopodobnie każdy pasjonat tego sportu kocha w nim coś nieco innego. Jest jednak jedna rzecz, która łączy wszystkich tych, którzy kochają terenówki. Jest nią walka z terenem i pokonywanie różnego rodzaju przeciwności na drodze. Oczywiście im teren trudniejszy, tym satysfakcja ze zwycięstwa jest większa, dlatego wiele osób popycha zarówno siebie, jak i swoją maszynę do granic wytrzymałości. W takiej sytuacji samochód musi być odpowiednio przygotowany i wyposażony w różnego rodzaju wzmocnienia. Jednym z nich są wzmocnione, terenowe progi.

Progi w samochodach terenowych

W samochodach terenowych progi pełnią podobną funkcję co w samochodach osobowych, przy czym są znacznie bardziej wytrzymałe i solidne. Przyczyn, aby te kluczowe elementy były mocniejsze jest przynajmniej kilka. 

Jednym z podstawowych zadań progów w pojazdach terenowych jest ochrona ich boków i podwozia przed potencjalnymi uszkodzeniami wskutek kontaktu ze skałami, kłodami i innymi nierównościami terenu. Gdy pojazd porusza się po takich przeszkodach, bez odpowiedniej ochrony istnieje ryzyko, że elementy te mogą wgnieść lub przebić nadwozie pojazdu, a nawet uszkodzić ważne elementy znajdujące się pod nim.

Dlaczego progi w samochodach terenowych muszą być mocniejsze?

Progi w samochodach terenowych muszą być na tyle mocne, aby cały ciężar samochodu mógł się na nich oprzeć. Jest to coś zupełnie obowiązkowego, ponieważ podczas jazdy terenowej kontakt podwozia z gruntem nie jest niczym dziwnym. Progi muszą być więc na tyle mocne, aby samochód mógł się na nich oprzeć, dzięki czemu wrażliwe elementy podwozia są chronione. 

Zupełnie normalne jest, że podczas jazdy terenowej samochód utyka i musi zostać uratowany przez wyciągarkę lub inny pojazd. Każda taka przygoda w terenie jest różna i wymaga nieco innego podejścia. Zdarza się, że najskuteczniejszym rozwiązaniem jest pociągnięcie samochodu, który utknął, w bok. W takiej sytuacji próg musi być na tyle silny, aby punktowo wytrzymać obciążenie dynamiczne.

Materiał zewnętrzny

 

Udostępnij